December 17, 2008

Hva er det med USA og sukker?

Hva er det med USA og sukker? Jeg kan faktisk ærlig innrømme at jeg får i meg mer sukker her enn jeg gjør hjemme, og det er ikke fordi jeg har falt for de ekle amerikanske fast food vanene, jeg er den personen som ikke tar sukker eller syltety pa havregrynen engang.

Her er det faktisk 1 g sukker i det absolutt (lover deg) vanlige havregrynet, og 17g sukker I plain yoghurt, så kan man jo kjøpe lowfat også men da er det jo bare lavere fettinnhold. Det er 3 g sukker i min wholewheat barilla pasta?! Hadde ikke overrasket meg om de hadde tilsatt sukker i grønnsaker også. Feks en venn av meg bor sammen med en av disse ofrene, og i skapet hans har han en stor 2 kgs pose med ren sukker som han strør pa maten sin. Eller hvor ofte er det ikke man ser 5-10 åringer på subwayen som spiser chips og gud vet hva rett fra posen? Sukker er faktisk like avhengighetsdannende som enkelte narkotiske stoffer.
Hva er dette? Og hvorfor har det blitt sånn? Hva er motivet? Hva slags regler har U.S. government satt for folket? Er det  en slags populasjonskontroll? Survival of the fittest? 
I do not know. Men det irriterer meg.